Literatura dydaktyczna

  • Literatura dydaktyczna obejmuje utwory zawierające uniwersalne prawdy, pouczenia, przestrogi moralne, ideaty i wzorce do naśladowania.
  • Alegoria, karykatura, ironia to wykorzystywane formy przez artystów, którzy chcieli „uczyć” odbiorcę i poprawiać świat.
  • Krytyce poddawano to, coo według ideałów danej epoki należało zmienić..
  • Odmianą takiej literatury jest literatura parenetyczna, moralistyczna, tendencyjna, przykładem może być „Złota legenda”  Jakuba de Voragine.
  • Skrajną postacią dydaktyzmu jest moralizatorstwo.

  • Typowe gatunki dydaktyczne to:
    • legenda (np. „Legenda o św. Aleksym),
    •  bajka (np. „Bajki Ezopa”),
    • poemat dydaktyczny (np. „Prace i dnie Hezjoda”),
    • moralitet (np. „Everyman”),
    • przypowieść (np. „Żywot Józefa” Mikołaja Reja),
    • utopia, dialog filozoficzno-polityczny (np. „Miasto słońca” Tomasza Campanelli),
    • satyra (np. Pijaństwo” Ignacego Krasickiego),
    • poemat heroikomiczny („M0nachomachia, czyli Wojna mnichów” Ignacego Krasickiego).

  • Szczególny jej rozkwit nastąpił w epoce oświecenia (XVIII wiek).