Media, czyli narzędzia komunikacji

  • Mass media:
    • powstały, gdy technologie dystrybucji informacji (druk, film, telewizja) zostały połączone ze sposobami produkcji,
    • wpłynęły na powstanie koncernów medialnych (wydawnictwa, studia filmowe),
    • pojęcie oznacza instytucje wytwarzające przekazy informacyjne lub rozrywkowe w celu masowego rozpowszechniania,
    • najważniejsze, by dotarły do rzeszy anonimowych odbiorców,
    • tworzą je:
      • prasa,
      • radio,
      • kino,
      • telewizja,
      • przemysł fonograficzny i wydawniczy.
  • Nowe media:
    • techniki, technologie i instytucje wykorzystujące do tworzenia przekazów metody cyfrowe, czyli:
      • telewizję satelitarną,
      • wideo,
      • komputery osobiste,
      • telefony komórkowe,
    • nowością jest możliwość łączenia mediów tradycyjnych (druku, fotografii, nagrań muzycznych) przy użyciu nowoczesnej technologii, ktora posługije się językiem programowania komputerowego,
    • wpływa to na formę przekazu (czego dowodem jest Internet).
  • Media interaktywne:
    • środki przekazu medialnego, które pozwalają na wzajemne zwrotne komunikowanie się,
    • przekaz ten jest realizowany przez interfejs i umożliwia interakcję, czyli aktywne współtworzenie,
    • modelowym przykładem jest Internet.
  • Multimedia:
    • jest to podobne znaczenie do nowych mediów,
    • wskazuje na połączenie różnych form przekazu,
    • znajduje też zastosowanie w odniesieniu do sztuki współczesnej, łącząc np. muzykę i efekty świetlne.