„Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej

  • „Moralność pani Dulskiej” to najpopularniejszy dramat G.Zapolskiej,
  • Utwór został wydany w 1907 roku, określa się go jako tragifarsę mieszczańską.

PROBLEMATYKA

  • Zapolska obrazuje obłudę moralną i mentalność mieszczańską,
  • Dulscy, co innego głoszą, a zupełnie inaczej postępują,
  • Żadna z głoszonych w tym domu zasad nie sprawdza się w codziennej praktyce.

  • Filozofia Dulskiej to gra pozorów,
  • Zupełnie inaczej prezentuje się w rożnych środowiskach,
  • Inne czyny i słowa kieruje do domowników, inne do obcych,
  • Dba o swój „pozytywny” obraz,
  • Wszyscy domownicy zostali przez nią całkowicie zdominowani.

  • Felicjan Dulski nie odgrywa żadnej roli w tym małżeństwie,
  • Stracił autorytet, poddając się tyranii żony,
  • Przyjemności upatruje jedynie w wydzielanych przez małżonkę „groszach” na kawę i cygara,
  • Zgadza się nawet na „spacery” wokół stołu.

  • Córki Dulskiej przedstawiła Zapolska na zasadzie kontrastu,
  • Mela jest wrażliwa, zagubiona, chorowita i bezradna, „nie ogarnia tego, co dzieje się w domu”,
  • Hesia stanowi wierne odbicie matki,
  • Dulska stara się dobrze wychować dzieci,
  • Córki uczęszczają na pensję, uczą się muzyki i tańca,
  • Jednocześnie uczy ich kłamstwa (Hesia w tramwaju ma udawać młodszą, by płacić za bilet ulgowy), wpaja im własne zasady moralne.

  • Zbyszko to młody, przystojny mężczyzna,
  • Jest inteligentny i krytyczny,
  • Utrzymuje kontakty kawiarniane ze środowiskiem cyganerii artystycznej
  • Prezentuje wrogą postawę wobec poglądów i postępowania matki,
  • Buntuje się, a opór jego jest niezwykle słaby,
  • Poddaje się kołtuństwu rodziny.

 

  • Farsa ta powoduje tragedię ludzi reprezentujących odmienny sposób myślenia (Mela i Hanka).
  • W zakończeniu tryumfuje zakłamanie Dulskiej – Zapolska ośmieszyła zakłamaną moralność, ale podkreśliła jednocześnie jej ponurą trwałość.


NATURALIZM W „MORALNOŚCI PANI DULSKIEJ”

  • Nurt naturalizmu Zapolska poznała w Paryżu, kiedy grała w słynnym teatrze Antoine.
  • W myśl założeń naturalizmu deklarowała się jako przeciwniczka mieszczaństwa, jego moralności i mentalności, a środowisko mieszczańskie uczyniła bohaterem negatywnym swoich utworów.
  • W komedii naturalizm widoczny jest przede wszystkim w: bezlitosnym zdemaskowaniu obłudy i zakłamanej moralności  mieszczańskiej oraz w nagromadzeniu faktów i cech osobowości bohaterów egzemplifikujących demaskatorskie założenia dramatu.