- Utwór z tomu „Ocalenie” (1945).
- Wchodzi w skład cyklu „Świat”.
- Składa się z 2 czterowersowych strof.
- Poeta przyjmuje dziecięcy punkt widzenia i kreśli obraz ojca zaczytanego w księdze.
- Porównuje go czarnoksiężnika mruczącego pod nosem zaklęcia.
- Przypomina wyglądem czarodzieja (włosy na oświetlone słońcem, przypominają koronę, ma też wzorzystą szatę, szept przypomina słowa zaklęcia).
- Wnioskuje z tego, że tajemnicę księgi poznaje ten „kogo Bóg czarów nauczy”.
- Czary w wierszu odnoszą się do samej umiejętności czytania i rozumienia świata.
- Utwór ma nastrój magicznym baśniowy, tajemniczy, czarodziejski.
- Główne przesłanie wiersza to znaczenie czytania, które jest najlepszym sposobem uczenia się.
- Czytanie to sposób czarowania.
Wysokie czoło, a nad nim zwichrzone
Włosy, na które słońce z okna pada.
I ojciec jasną ma z puchu koronę,
Gdy wielką księgę przed sobą rozkłada.
Szata wzorzysta jak na czarodzieju,
Zaklęcia głosem przyciszonym mruczy.
Jakie są dziwy, co w księdze się dzieją,
Dowie się, kogo Bóg czarów nauczy.