- Identyfikacja problemu
W roku szkolnym 2003/2004 zaczęłam uczyć nowe klasy IV. Wśród wychowanków był uczeń, który już od pierwszych lekcji wykazywał zainteresowanie matematyką. Dużo pytał, formułował poprawne i trafne wnioski. Szybko przyswajał istotę problemów matematycznych. Miał bardzo dobre podstawy z matematyki, zadania rachunkowe nie sprawiały mu trudności. Polecenia nauczyciela wykonywał szybciej, niż pozostali uczniowie w klasie. Nudził się, gdy nie miał dodatkowego zajęcia, często podpowiadał innym jak wykonać zadanie. Nie było to pożądanym zjawiskiem dydaktycznym.
- Geneza i dynamika zjawiska
Po rozmowach z chłopcem z rodzicami i nauczycielką z klas I-III okazało się, że uczeń jest uzdolniony z matematyki. Lubił rozwiązywać zadania, rozumiał teksty matematyczne. Samodzielnie wykonywał dodatkowo wiele zadań, był także ambitny i dociekliwy. Zadania, powierzone mu na lekcji, wykonywał szybko i poprawnie, zdarzało się, że przeszkadzał w ten sposób innym kolegom w zrozumieniu problemu, wykonując za nich zadanie lub dyktując im je.
- Znaczenie problemu
Zadaniem szkoły, a szczególnie nauczyciela przedmiotu jest podjąć niezbędne kroki i działania, które umożliwią chłopcu właściwy rozwój jego zainteresowań i osiągnięcie jak najwyższych wyników w nauce.
- Prognoza
Pozytywna – uczeń rozwinie szeroko swoje zainteresowania, osiągnie wysokie wyniki w nauce z matematyki i spróbuje swoich sił w konkursach przedmiotowych;
Negatywna – uczeń „po omacku” będzie szukał odpowiedzi na swoje pytania, może nawet się zniechęcić i nie osiągnie zadowalających go wyników
w nauce, nie rozwinie swoich zainteresowań i straci chęć do poznawania nowych treści i problemów;
- Propozycje rozwiązań
Cele:
- Poinformowanie wszystkich nauczycieli uczących w klasie o zdolnościach ucznia;
- Rozwijanie zainteresowań ucznia w zakresie matematyki i przedmiotów pokrewnych;
- Zachęcenie ucznia do brania udziału w konkursach przedmiotowych;
Zadania:
- Ukazanie i uświadomienie chłopcu, z jakich przedmiotów jest uzdolniony;
- Umożliwienie chłopcu rozwijanie swoich zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych (koło matematyczne0;
- Pokierowanie uczniem tak, aby spróbował swoich sił w konkursach matematycznych;
- Wdrażanie działań
- Zaangażowanie chłopca do pracy w kole matematycznym;
- Zachęcenie ucznia do rozwiązywania w domu dodatkowych zestawów zadań testowych, rachunkowych i problemowych;
- Umocnienie wiary we własne możliwości;
- Motywowanie chłopca do wzięcia udziału w konkursach przedmiotowych;
Efekty:
- W wyniku podjętych działań Mateusz zyskał wiarę we własne siły;
- Regularnie pod kontrolą rozwijał swoje zdolności i zainteresowania;
- Osiągnął bardzo wysokie wyniki w nauce;
- Wygrywał przez kolejne lata szkolne turnieje matematyczne, a w 2015 roku został laureatem Konkursu Matematyczno-Przyrodniczego;
- Pozostawił po sobie bardzo dobre wspomnienia i satysfakcję z dobrze wykonanej pracy dydaktycznej;