Tadeusz Peiper
Własną teorię poezji wyłożył w szkicu „Nowe usta” (1925).
Hasłem Krakowskiej Awangardy stał się tytuł jednego z esejów Peipera „Miasto, masa, maszyna”.
Peiper pisywał także wiersze, w których dawał wyraz swej wiary w postęp, rozwój cywilizacji i techniki. Dobrym przykładem jest utwór „Ulica”. Zwraca uwagę zastosowanie maksymalnego skrótu poprzez użycie elipsy (także zmetaforyzowanej) i równoważników zdań. Odnajdujemy tu też onomatopeję. Autor manifestuje swoje naukowe rozumienie świata i przestrzeni, jest zafascynowany pięknem miasta jako konstrukcji przemyślanej, rozumnej, celowej. Podkreśla dysproporcje między wielkością tej konstrukcji i małością jej budowniczego. Oto bowiem kruchy człowiek potrafi wznosić potężne, monumentalne budowle, jest w stanie wznieść się ku geniuszowi – stąd też końcowa metafora „człowiek – ptak z węgla”.
[ET]