Krzysztof Penderecki
(23 listopada 1933, Dębica – 29 marca 2020, Kraków)
Wybitny kompozytor, dyrygent, pedagog.
Największy polski kompozytor o niezwykle bujnej wyobraźni.
Wywodzi się z wielokulturowej rodziny.
Rektor krakowskiej Akademii Muzycznej, profesor kompozycji , związany z wieloma uniwersytetami i akademiami muzycznymi mna świecie.
Członek Polskiej Akademii Umiejętności.
Marzenia o wirtuozostwie oparł na skrzypcach (ojciec jego grał na tym instrumencie).
Był założycielem szkolnego zespołu, animatorem życia muzycznego w Dębicy
W Krakowie studiował naukę kompozycji.
Jest autorem wspaniałych filmowych opraw muzycznych do najbardziej znanych produkcji.
Wybrane kompozycje:
- „Prośba o wyspy szczęśliwe”, pieśń na głos i fortepian (1957),
- „Emanacje” na dwie orkiestry smyczkowe (1958-59),
- „Miniatury” na skrzypce i fortepian (1959),
- „Wymiary czasu i ciszy” na 40-głosowy chór mieszany, perkusję i smyczki (1959-60),
- „Tren 'Ofiarom Hiroszimy’ ” na 52 instrumenty smyczkowe (1959-61),
- „Fluorescencje” na wielką orkiestrę symfoniczną (1961-62),
- „Brygada śmierci”, słuchowisko radiowe na głos recytujący i taśmę (1963),
- „Pasja według św. Łukasza” na 3 głosy solo, recytatora, 3 chóry mieszane, chór chłopięcy i orkiestrę (1963-66),
- „Najdzielniejszy z rycerzy”, opera dla dzieci w 3 aktach na sopran, tenor, 2 barytony, bas, chór mieszany i orkiestrę (1965),
- „Uwertura pittsburska” na orkiestrę dętą, perkusję, fortepian i kontrabasy (1967),
- „Kosmogonia” na 3 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1970)
- „Diabły z Loudun”, opera w 3 aktach (1968, 2001),
- „”Preludium” na orkiestrę dętą, perkusję i kontrabasy (1971),
- „Symfonia nr 1” na wielką orkiestrę symfoniczną (1972-73),
- „Przebudzenie Jakuba” na orkiestrę symfoniczną (1974),
- „Raj utracony”, sacra rappresentazione w 2 częściach (1976-78),
- „Adagietto z 'Raju utraconego’ ” [wersja I] na orkiestrę symfoniczną (1979),
- „Symfonia nr 2 'Wigilijna’ ” na orkiestrę symfoniczną (1979-80),
- „Polskie Requiem” na 4 głosy solowe, 2 chóry mieszane i orkiestrę (1980-2005),
- „Czarna maska” („Die schwarze Maske”), opera w jednym akcie (1984-86),
- „Ubu król”, opera buffa w 2 aktach z prologiem i epilogiem (1990-91)
- „Trio smyczkowe” na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1990-91),
- „Kwartet na klarnet i trio smyczkowe” (1993),
- „Siedem Bram Jerozolimy” na 5 solistów, recytatora, 3 chóry mieszane i orkiestrę (1996),
- „Hymn do świętego Daniela” na chór mieszany i orkiestrę (1997),
- „Hymn do świętego Wojciecha” na chór mieszany i orkiestrę (1997),
- „Benedictus” na chór żeński a cappella (2002),
- Muzyka do filmu „Katyń” w reż. Andrzeja Wajdy (2007)
- ”Kadisz” (2009),
- ”Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii” na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę (2011),
- „Concertino” na trąbkę i orkiestrę (2015),
- Symfonia nr 6 „Pieśni chińskie” na baryton, orkiestrę symfoniczną i erhu (2017),
- Lacrimosa nr 2 na sopran, chór żeński i orkiestrę kameralną (2018),
- „Fanfara dla Niepodległej” na orkiestrę symfoniczną (2019).