Pisarze tzw. „szkoły tatrzańskiej”

STANISŁAW WITKIEWICZ

  • w utworze „Na przełęczy” odkrył uroki przyrody tatrzańskiej i gwary podhalańskiej,
  • do narracji wykorzystał wyrazy gwarowe,
  • w opisach uprościł stronę fonetyczną języka,
  • nadał językowi wyjątkową giętkość,
  • zastosował bogaty symbolizm.

KAZIMIERZ PRZERWA-TETMAJER

  • w góralskich opowieściach „Na skalnym Podhalu” i „Legenda Tatr” zastosował autentyczną gwarę,
  • w wypowiedział odautorskich posłużył się elementami stylizacji,
  • wprowadzenie gwary było celem samym w sobie,
  • uzyskał dzięki temu zwięzłość, wyrazistość, jasność i dobitność,
  • gwara jest ilustracją wnętrza każdego bohatera.

WŁADYSŁAW ORKAN

  • wprowadził gware z okolic Nowego Targu, skąd pochodził,
  • gware stosował w dialogach,
  • narrację zaś stylizował gwarowo.

INNI TWÓRCY STOSUJĄCY GWARĘ

  • Jan A. Zaręba, „Stare pogodki górolskie łod Żywca” (1931)
  • Jan Dobraczyński,  „Kościół w Chochołowie” (1954),
  • Józef Kapeniak, „Ród Gąsieniców” (1954),
  • Jalu Kurek, „Księga Tatr” (1955),
  • Stan R. Dobrowolski, „Baśń o Janosiku” (1955),
  • Zofia Solarzowa, „Skalni ludzie” (1955),
  • s. Józef Tischner, „Historia filozofii po góralsku” (1997).