PLANY FILMOWE
- plan podstawowy (średni)
- plan amerykański – ukazuje postać tak, jak widzi ją oko; sylwetka od kolan w górę;
- plany koncentrujące uwagę
- detal – wielkie zbliżenie części ludzkiej twarzy, ręki, oka itp.;
- zbliżenie – cały ekran wypełnia twarz, przedmiot;
- półzbliżenie – plan ukazujący popiersie człowieka;
- portret – człowiek ukazany do piersi;
- plany rozszerzające uwagę
- pełny – całe postacie ludzkie wypełniające kadr (przestrzeń, tło scenerii);
- ogólny – postacie na tle dekoracji lub pleneru;
- daleki – przedstawia maleńkie postacie ludzi, wkomponowane w obszerne tło krajobrazu lub wielkiej dekoracji;
- plany kombinowane.
FUNKCJE PLANÓW
- informacyjna;
- psychologiczna (sterują emocjami widzów);
- estetyczna;
- daleki i ogólny – zaznajamiają nas z miejscem akcji, uwidaczniają topografię terenu, określają dokładnie wygląd otoczenia: budynków, roślinności;
- ogólny – pozwala na orientacyjne ustalenie odległości między znajdującymi się w różnych punktach bohaterami;
- półzbliżenia i zbliżenia – ukazują m.in. tajemniczość postaci, stany emocjonalne bohaterów.
PUNKTY WIDZENIA KAMERY
- Ustawienia statyczne, nieruchome:
- spojrzenie frontalne (na wprost);
- spojrzenie z góry, tzw. ptasia perspektywa – pomniejsza obiekt;
- spojrzenie z dołu, tzw. żabia perspektywa – powiększa, nadaje charakter patetyczny (np. w westernach pędzące konie);
- spojrzenie ukośne – powoduje zniekształcenia;
- spojrzenie z pozycji głównego bohatera (tzw. kamera subiektywna).
- Ustawienia dynamiczne:
- najazdy kamery (zbliżanie) – odsłaniają szczegóły, wyodrębniają postać z tła;
- odjazdy kamery (oddalanie) – osiągają efekty odwrotne, obiekt wtapia się w tło;
- panoramy – powolne obroty kamery na statywie wokół własnej osi w kierunku poziomym, pionowym lub ukośnym; pełnią funkcję opisową, np. prezentowanie pejzażu, ludzi, wnętrza pomieszczenia;
- szwenk – bardzo szybka, najczęściej pozioma panorama; nagły zwrot kamery;
- long-take – bardzo długie ujęcie, realizowane np. poprzez skokowy najazd kamery.
Funkcje ustawień statycznych:
- zdjęcia z dołu monumentalizują fotografowane obiekty, podkreślają grozę urządzeń dominujących nad człowiekiem, eksponują grozę;
- zdjęcia z góry spłaszczają przedmioty, pomniejszają je i jakby bagatelizują;
- zdjęcia trikowe, takie, w których zamierzone i potrzebne efekty uzyskuje się za pomocą różnego rodzaju zabiegów technicznych, czynią film atrakcyjnym, budzącym uznanie młodych widzów.
Funkcje ustawień dynamicznych:
- ruchy kamery służą do urozmaicenia i zdynamizowania filmu;
- panorama służy opisowi sytuacji lub miejsca, dokładniej charakteryzuje miejsce akcji;
- szwenk oddaje efekt zaskoczenia;
- najazdy i odjazdy zmieniają plan na bliższy lub dalszy.