Zagadnienie wpływu, jaki środki masowego oddziaływania wywierają na swych odbiorców, zwłaszcza na dzieci i młodzież, sa w kręgu zainteresowań psychologów, pedagogów, socjologów i psychiatrów.
Sama definicja pojęcia wpływu wskazuje, ze ma ona szeroki zakres znaczeniowy, oznacza bowiem długotrwały proces, przejawiający się w szeregu zmian w różnych sferach osobowości jednostki. Zmiany te występują w poglądach, postawach, kształtowaniu się norm i ocen moralnych, estetycznych, akceptacji jednych wartości i odrzucaniu innych oraz tworzeniu własnego obrazu świata i ludzi, co oznacza wpływ na całą osobowość.
Wpływ ten staje się szczególnie silny w przypadku powtarzających się treści, zwłaszcza ukazywanych z jednakową częstotliwością. Znawcy wyróżniają 3 rodzaje wpływu:
- bezpośredni, jest to oddziaływanie poszczególnych, pojedynczych np. filmów czy programów telewizyjnych, które należy odpowiednio dobierać,
- podświadomy, zbliżony do wpływu kumulatywnego, widz może początkowo odrzucić postawy prezentowane na ekranie, z czasem jednak okoliczności towarzyszące zachowaniu się bohatera zostają zapomniane, a napięcie uczuciowe wywołane przez działanie tej postaci tkwi w odbiorcy,
- zewnętrzny, najsilniejszy u najmłodszych, polega na naśladownictwie zachowań przedstawionych na ekranie.