„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza

„Quo vadis” to powieść z czasów Nerona, pomysł jej napisania wyrósł z mody na dzieła o tematyce antycznej i wczesnochrześcijańskiej, powieść powstała w latach 1893-1896, drukowana była w odcinkach w „Gazecie Polskiej”.

W powieści Sienkiewicz ukazał  Rzym w momencie przełomowym, upadku potęgi starożytności i tworzenia się chrześcijaństwa.

POSTACI

Poganie Chrześcijanie
postaci
Historyczne Fikcyjne Historyczne Fikcyjne
Neron

Poppea Sabina

Seneka

Lukan

Watyniusz

Witeliusz

Petroniusz

Akte

Tygellinus

Aulus Plaucjusz

Winicjusz

Chryzotemis

Eunice

Chilon Chilonides

Kroton

św. Piotr Apostoł

Paweł z Tarsu

Ligia
Ursus
Pomponia Grecyna
Miriam
Nazariusz
Kryspus
Glaukus

WĄTKI

  • historyczny (Rzym za czasów Nerona w I wieku n.e., lata 54 – 68),
  • miłość Ligii i Winicjusza,
  • narodziny chrześcijaństwa,
  • przemiana Chilona Chilonidesa,
  • miłość Petroniusza i Eunice.

FAKTY HISTORYCZNE W „QUO VADIS”

  • Wojna w Armenii z Partami, z której powraca Winicjusz (63 r.),
  • Śmierć małej Augusty, córki Nerona (63 r.),
  • Pożar Rzymu (64 r.)
  • Spisek Pizona (65 r.),
  • Śmierć Petroniusza (66 r.),
  • Bunt Windeksa przeciwko Neronowi (68 r.).

WYMOWA „QUO VADIS”

  • „Quo vadis”  jako odpowiedź Sienkiewicza na panujący pod koniec wieku nastrój dekadentyzmu, obraz prześladowań  chrześcijan to analogia do sytuacji Polaków pod zaborami,
  • Powieść, odczytywano również w aspekcie patriotycznym, zastosowanie paraleli pomiędzy prześladowaniami i ostatecznym zwycięstwem chrześcijan a losem Polaków, miało uświadomić Polakom, że zwycięstwo wkrótce nadejdzie.
  • Dopatrywano się w postaci Ligii słowiańskiego pochodzenia i alegorii Polski (scena ratowania Ligii przez Ursusa na arenie amfiteatru, odczytywano w sposób następujący: Ligia – Polska, przywiązana do rogów germańskiego tura, zostaje ocalona przez Ursusa, który miał symbolizować siłę polskiego narodu),
  • Odniesienie etyczne, wskazanie postaw życiowych, zachowań, kanony dobra i zła.