Rola rodziców i nauczyciela w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym

Rola rodziców w zapobieganiu niepowodzeń Rola nauczyciela w zapobieganiu niepowodzeń
  • troskliwa opieka nad dzieckiem od najmłodszych lat,
  • dbałość o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka (leczenie przewlekłych chorób, wad fizjologicznych, stały kontakt z lekarzem),
  • troska o prawidłowy rozwój dziecka we wszystkich jego dziedzinach,
  • przygotowanie dziecka do nauki szkolnej (rozwijanie samodzielności, zainteresowań poznawczych, chęci do pracy),
  • troska o prawidłową atmosferę w rodzinie, zaspakajanie potrzeb emocjonalnych – poczucie bezpieczeństwa,
  • dbałość o prawidłowe relacje na linii dziecko- rówieśnicy – nauczyciele,
  • stawianie dziecku wymagań do jego możliwości,
  • utrzymywanie systematycznego kontaktu ze szkołą i wychowawcą,
  • zapewnienie odpowiednich warunków do odrabiania lekcji, tj. miejsce, czas, spokój,
  • zainteresowanie się sprawami szkolnymi dziecka.
  • przeprowadzenie dogłębnej obserwacji uczniów na początku roku szkolnego, a także prowadzenie systematycznej obserwacji przez cały rok,
  • przeprowadzenie wywiadu z rodzicami lub opiekunami,
  • dobra znajomość swoich uczniów,
  • dokładne sprawdzanie dokumentów i wytworów ucznia,
  • otaczanie troskliwą opieką uczniów z trudnościami,
  • tworzenie grup wyrównawczych, by dodatkowo pracować z dziećmi dotkniętymi tym zjawiskiem,
  • utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem, PPP, w razie potrzeby kierowanie uczniów do specjalisty,
  • wyrozumiała, cierpliwa i życzliwa pracować z każdym uczniem – kontrolowanie i udzielanie wskazówek,
  • stały kontakt z rodzicami uczniów,
  • organizacja grup samopomocy koleżeńskiej,
  • stosowanie ćwiczeń korektywnych, które umożliwiają wdrożenie do systematyczności, kontroli i koncentracji uczniów.