„Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego [szkolnictwo pod zaborami]

System szkolnictwa:

  • szkoły elementarne, np. szkoła w Owczarach, gdzie uczono pisania i czytania po rosyjsku oraz podstawowych działań arytmetycznych,
  • nauczanie domowe, np. pan Paluszkiewicz, prywatny nauczyciel,
  • progimnazja, klasy I-IV gimnazjum, np. Pyrzogłowy,
  • gimnazja kończące się uzyskaniem matury, oddzielne szkoły dla dziewcząt i chłopców, przedmioty: j. rosyjski, łacina, greka, matematyka, fizyka, historia (Rosji i cerkwi), religia, j. polski jako przedmiot nadobowiązkowy,
  • wyższe uczelnie.

Metody nauczania:

  • wielokrotne powtarzanie treści, uczenie się na pamięć bez objaśnień,
  • wykład, nudny, przeładowany informacjami,
  • brak dbałości o zapoznanie uczniów z całością tekstu,
  • stosowanie kar, w tym cielesnych.

Samokształcenie:

  • podejmowanie w klasach starszych,
  • poznawanie treści zakazanych, np. literatury romantycznej,
  • pogłębianie wiadomości wynoszonych z lekcji.

Jula Sz.