- Wiersz jest przykładem liryki opisowo-refleksyjnej.
- Tematem jest towarzyszący nieustannie człowiekowi pośpiech i brak czasu.
- Współcześnie gonimy do szkoły, pracy, środków komunikacji, do domu, na spotkanie.
- Nie a czasu na nic, a życie obok umyka.
- Uciekają w ten sposób ważne chwile i znaczące wydarzenia w życiu każdego człowieka.
- Znika radość i satysfakcja, które powinny towarzyszyć ludziom na co dzień.
- Pogoń za pieniędzmi, karierą czy innymi celami niszczy radość codziennego życia.
- Nie potrafi cieszyć się drobiazgami, ulotnymi chwilami piękna.
- Podmiotem lirycznym jest chłopiec („ja chciałbym”), choc nie jest przedstawiony.
- Marzy on o życiu bez pośpiechu i ciągłego poganiania przez dorosłych.
- Tęskni do spokoju i możliwości spokojnej egzystencji.
- Chciałby zwolnić bieg świata.
- Wiersz ma 2 rozbudowane strofy, a po każdej z nich występuje jedno zdanie.
- Utwór rymowany, układ rymów aabbcc, rymy dokładne i niedokładne.
Ciekawą interpretację można podejrzeć na stronie: http://www.orpeg.pl/images/ORPEG_PCN/Danuta_Wawilow_Szybko_projekt.pdf
Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa!
Szybko, zęby myj i ręce!
Szybko, światło gaś w łazience!
Szybko, tata na nas czeka!
Szybko, tramwaj nam ucieka!
Szybko, szybko, bez hałasu!
Szybko, szybko, nie ma czasu!
Na nic nigdy nie ma czasu?
A ja chciałbym przez kałuże
iść godzinę albo dłużej,
trzy godziny lizać lody,
gapić się na samochody
i na deszcz, co leci z góry,
i na żaby, i na chmury,
cały dzień się w wannie chlapać
i motyle żółte łapać
albo z błota lepić kule
i nie spieszyć się w ogóle…
Chciałbym wszystko robić wolno,
ale mi nie wolno?