„Telewizor” Stanisława Grochowiaka

Wiersz przedstawia rozmowę dorosłego człowieka z chłopcem, na co wskazują słowa „tyś po prostu fajny jest chłopaczek”.

Dorosły uczy chłopca, jak należy korzystać z telewizora.

Podkreśla siłę fantazji, wyobraźni i możliwość dostrzegania rzeczy niezwykłych w otaczającym świecie.

Dzięki temu można dostrzec niezwykłość rzeczy.

Jak nazwał ją poeta jest doskonałym „oknem na świat”.

Wyobraźnię  nazywa „czarodziejką zwykłych rzeczy”.

Dorosły, podmiot liryczny wskazuje zasady korzystania z telewizora:

  • należy wybierać programy, które uczą lub bawią,
  • powinny być odpowiednie do wieku,
  • nie powinno się spędzać całego dnia przed telewizorem,
  • należy rozwijać własną fantazję, a nie bezmyślnie patrzeć w ekran.

  • Wiersz składa się z 3 strof różnej długości.
  • Ma więc nieregularną budowę
  • Poeta zastosował  różne układy rymów.
  • Wiersz dzięki takim zabiegom przypomina swobodną rozmowę.

Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec…
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to powiedz.

Jedni cię obśmieją: Sam widziałem… eee tam”.
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej niż inni popatrzeć.