- Wiersz o charakterze opisowo-refleksyjnym.
- Podmiotem lirycznym jest chłopiec, uczeń marzący o klasowej wycieczce.
- Znudzenie zajęciami chce przerwać wspólna z kolegami wyprawa do lasu.
- Chłopak ma ogromną wyobraźnię.
- Marzy, by do szkoły przyprowadzić tresowane tramwaje, którymi cała klasa wybierze się do lasu, za miasto.
- Opis tramwajów przypomina opis psa.
- Tramwaje są więc: rasowe, oswojone, piękne.
- Chłopak przyprowadził je na sznurku, przywiązał pod szkołą, można je do nogi przywołać.
- Na zasadzie kontrastu (przeciwieństw) są też wprowadzone określenia adekwatne dla opisu tramwajów, przegubowe, nowe.
- Taki sposób obrazowania sprawia, że wiersz ma charakter humorystyczny.
- Utwór składa się z 5 zwrotek, część z nich ma po 4 wersy, inne o 6.
- Wersy są różnej długości (liczą 1 wyraz lub kilka).
- Występują rymy dokładne i niedokładne.
- Nagromadzone epitety doskonale obrazują tramwaje.