Turpizm – jako znaczace zjawisko w polskiej liryce po 1956 roku

Turpizm to prąd w poezji, którego rozwój przypada na przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Pojęcie wprowadzone przez Juliana Przybosia w słynnej „Odzie do turpistów” i odnoszące się do jednej z tendencji poetyckich, jaka pojawiła się  po 1956 roku w ramach poezji Pokolenia „Współczesności”.

Oznacza upodobanie do brzydoty, fascynację tematami uznanymi za niepoetyckie, nieestetyczne, włączenie do sztuki motywów brudu, kalectwa, rozkładu.

Turpiści na szeroką skalę wprowadzili do liryki krąg:

  • powracających rekwizytów (np. części ciała, motywy somantyczne i fizjologiczne),
  • zjawisk: przemijanie, starzenie się, destrukcja, rozkład,
  • tematów: choroba, śmierć.

Jako środki artystyczne wykorzystywali:

  • groteskę,
  • parodię, ironię,
    deformację,
  • przekorny i czarny humor.

Odrażającym przedmiotom i motywom odpowiadało specyficzne słownictwo z nieraz drastycznymi i brutalnymi wyrażeniami.

Wątki turpistyczne pojawiły się w twórczości:

  • T. Różewicza,
  • S. Grochowiaka,
  • E. Brylla,
  • M. Białoszewskiego,
  • S. Swen Czachorowskiego.