- Wiersz z gatunku liryki opisowej.
- Wiersz ciągły, wersy trzynastozgłoskowe.
- Średniówka występuje po siódmej sylabie.
- Rymy dokładne, parzyste.
- Tematem utworu jest malowidło i jego poetycki obraz.
- Taki rodzaj opisu dzieła ikonicznego nazywamy ekfrazą.
- Jest to dzieło na ścianie kaplicy Sykstyńskiej.
- Dzieło Michała Anioła pochodzi z I połowy XVI wieku.
- Podmiot liryczny podziwia ten fresk.
- Wylicza jego elementy, które wzbudzają jego podziw.
- Zarówno podmiot liryczny, jak i odbiorca nie są wskazani w wierszu.
- Prawdopodobnie to sam poeta uległ urokowi tego niezwykłego fresku, Sądu Ostatecznego.
- W ten sposób Kazimierz Przerwa-Tetmajer chyli głowę przed talentem Michała Anioła.
Ta ściana cała ryczy, jak bawół zraniony!
Ten Chrystus tam, jak piorun, z cyklopa ramiony,
Ta trupia głowa pełna boleści i jęku,
Ten szturm klątew, rozpaczy, wściekłości i lęku,
Farba zmieniona w kamień, pędzel w dłuto, siła,
Co, zda się, góry pięścią na miał-by kruszyła!
Źrenice głuche patrzą z pod skostniałych powiek — —
Wulkan to chyba z siebie wyrzucił, nie człowiek.