Wielcy reżyserzy polskiego teatru pierwszej połowy XX wieku

Reforma teatru z początku XX wieku zapoczątkowała zmianę roli reżysera spektaklu. Stał się on bowiem centralną postacią i twórcą dzieła wystawianego na scenie, decydując o ostatecznym kształcie pokazywanego widzom przedstawienia.

W nowoczesnym teatrze to reżyser jest autorem koncepcji teatralnego dzieła, to co ogląda widz jest jego wizją interpretacji tekstu literackiego, efektem pracy z aktorami, a także podporządkowniem sobie  działań innych twórców (np. scenografa czy kompozytora).

W pierwszych dekadach XX wieku pojawiło się wieu wspaniałych reżyserów. Wystarczy wymienić takie nazwiska, jak Juliusz Osterwa czy Leon Schiller.

JULIUSZ OSTERWA

  • Polski aktor i reżyser, żył  w latach 1885-1947.
  • Teoretyk teatru, twórca jednego z najważniejszych nurtów na scenie polskiej.
  • Stworzył i pracował eksperyrentalnym  w Teatrze „Reduta”.
  • Pracował w wielu teatrach Polski.
  • Sprawował funkcję dyrektora teatrów krakowskich i Państwowej Szkoły Dramatycznej.
  • Jego idea sztuki aktorskiej była bliska koncepcji Konstantego Stanisławskiego.
  • Uważał, że spektakl teatralny powinien w miarę wiernie odtwarzać rzeczywistość.
  • Zadaniem aktora, według Osterwy, jest dążenie do utożsamienia się z odtwarzaną postacią.
  • Reżyser winien cały czas pracować nad zatarciem  granic między światem teatralnym i realnym.

LEON SCHILLER

  • Właściwe nazwisko Leon Schiller de Schildenfeld, żył w latach 1887-1954.
  • Polski reżyser, krytyk i teoretyk teatralny.
  • Autor wielu scenariuszy teatralnych i radiowych
  • Kompozytor i pieśniarz.
  • Tworzył monumentalne spektakle, gdzie teatralność była zabiegiem zamierzonym.
  • Pracował w teatrach Warszawy, Łodzi, Lwowa, Wilna, Sofii.
  • Najważniejsze eseje i artykuły Schillera znalazły się w zbiorze „Teatr Ogromny” )1961).
  • Wielokrotnie nagradzany za reżyserię wybitnych dzieł.
  • Sprawował także funkcję posła na Sejm.

Obaj twórcy wysoko stawiali na piedestale życia teatr, podkreślają że jest on w stanie wpływać na świat i zmieniać go. Uznawali go za rodzaj misji artystycznej i etycznej.