- To przykład liryki zwrotu do adresata.
- Utwór składa się z 8 zwrotek po 4 wersy.
- Każdy o innej ilości sylab.
- Tematem jest wdzięczność uczniów wobec nauczycieli.
- Podmiotem lirycznym jest uczeń.
- Adresatami są pedagodzy, wkładający tak wiele pracy w nauczanie.
- Podmiot liryczny dziękuje specjalistom różnych przedmiotów.
- Jest im wdzięczny za naukę i wychowanie.
- To dzięki nim funkcjonuje w świecie.
- Poeta wykorzystał epitety (np. „dar najpiękniejszy”), porównania (np. „poezja ma być jak drzewo, co się schyla nad nurtem naszego wieku”).
W życiu to takie proste:
przyszedł człowiek, rękę uścisnął, podziękował,
ale w poezji trudniej,
poezja to trudne słowa.
Uścisk dłoni to jedna chwila,
gest paru sekund,
ale poezja ma być jak drzewo, co się schyla
nad nurtem naszego wieku;
i ptaki mają być na tym drzewie,
i promieni słonecznych wiele.
Ja w tym wierszu wypowiadam całego siebie
dla was i o was, nauczyciele;
fizycy i matematycy,
poloniści i biologowie,
pochwałę waszej pracy
śpiewam w gorącym słowie.
Bezmierny mój dług wdzięczności,
więc strof mi potrzeba jak w słońcu grająca kapela,
żeby po całym kraju rozsławił się, rozgłosił
wysiłek nauczyciela.
Jakże nie pisać wiersza,
jakże nie płonąć w podzięce
za światło, co się rozszerza,
za dar najpiękniejszy, za wiedzę!
Nasz świat jest słonecznym światem,
nasz świat na wiedzy stoi –
i dlatego dziś wieńczę oświatę,
o przyjaciele moi!