Kwestia zabawy jest prawnie uregulowana w Konwencji o Prawach Dziecka, gdzie w artykule 31 można przeczytać, że „Państwa-Strony uznają prawo dziecka do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych, stosownych do wieku dziecka oraz do nieskrępowanego uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym”.
A nie tylko prawo podkreśla znaczenie zabawy, ponieważ zabawa wydaje się sprawą tak oczywistą, że każdy rodzic, wychowawca i opiekun rozumie, że zabawa to forma nauki, szczególnie w przypadku dzieci najmłodszych.
Ja pracuję z dziećmi w wieku przedszkolnym, pisałam o maluchach troszkę młodszych, ale choć jeszcze niewielkie jest moje doświadczenie zawodowe doceniam znaczenie zabawy w dziecięcym rozwoju.
Mówiąc o efektach wychowawczych, na podstawie własnych doświadczeń i badań, chcę wskazać, że dzięki zabawie:
- Dzieci uczą się porozumiewać z dorosłymi i rówieśnikami,
- Nabywają umiejętność zgodnego funkcjonowania w grupie, wspólnego działania,
- Uczą się dzielić z innymi,
- Grupa skłania dzieci do przyjęcia norm moralnych – uczą się, że w zabawie grupowej nie może oszukiwać, trzeba być prawdomównym, opanowanym mimo przegranej, rzetelnymi solidnym,
- Dzieci dowiadują się co jest dobre a co złe,
- Zaczynają rozumieć czym jest bezpieczeństwo własne i innych osób wokół (wiedzą , które miejsca są bezpieczne),