- Utwór z tomu „Miasto bez imienia” (1969).
- Stanowi gloryfikację ludzkiego rozumu.
- Stanowi poprzez to odwołanie się do racjonalistycznych tradycji oświecenia.
- Rozum określa jako piękny, niezwyciężony i niezniszczalny.
- Nazywa go „nieprzyjacielem rozpaczy, przyjacielem nadziei”.
- Podkreśla, że to właśnie rozum umożliwia poznawanie przeszłości i umiejętność odróżniania dobra od zła.
- Podkreśla, że rozum ma taką siłę sprawczą, że wychodzi zwycięsko z zamętu i chaosu.
- Tytuł utworu przeciwstawia się niejako racjonalnemu obrazowi rozumu.
- Wiersz ma charakter zaklęcia wypowiadanego w nadziei, że prawdą jest jego treść.
Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony.
Ani krata, ni drut, ni oddanie książek na przemiał,
Ani wyrok banicji nie mogą nic przeciw niemu.
On ustanawia w języku powszechne idee
I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery
Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda.
On ponad to, co jest, wynosi, co być powinno,
Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei.
On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana,
W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata.
On z plugawego zgiełku dręczonych wyrazów
Ocala zdania surowe i jasne.
On mówi nam, że wszystko jest ciągle nowe pod słońcem,
Otwiera dłoń zakrzepłą tego, co już było
Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija
I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego.
Natura ledwo wczoraj święciła ich narodziny,
Wieść o tym górom przyniosły jednorożec i echo.
Sławna będzie ich przyjaźń, ich czas nie ma granic.
Ich wrogowie wydali siebie na zniszczenie.