„Zemsta” Aleksandra Fredro

„Zemsta” to najbardziej popularne dzieło Fredry, to także jedno z najwybitniejszych jego dzieł.

„Zemsta” jest utworem przeznaczonym na scenę, jako rodzaj literacki jest dramatem, jako gatunek komedią.

Uznawana jest za najlepszą polską komedię.

Mimo upływu lat nadal cieszy się niesłabnąca popularnością.

Treść „Zemsty” osnuta jest wokół trzech głównych wątków:

  • zatargu Cześnika z Rejentem,
  • miłości Wacława i Klary,
  • zabiegów Podstoliny w celu zdobycia męża.

Spór o mur graniczny między Cześnikiem a Rejentem ukazany został poprzez ciąg wydarzeń, które nie zawsze mają charakter jednoznacznie komediowy. Autor jednak tak to przedstawił, że bohaterowie i ich działania nie przestają być zabawne. Ukazuje bohaterów w sposób humorystyczny, z dobrotliwą wyrozumiałością, aa groźne sytuacje rozładowuje wprowadzając postać blagiera Papkina, który stanowi mieszaninę odwagi i tcvhórzostwa.

Ekspozycja akcji (wprowadzenie w sytuację)
  1. Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek, dwaj właściciele starego zamku, nienawidzą się.
  2. Cześnik planuje ożenek z Podstoliną, wdową po trzech mężach, licząc na jej majątek.
  3. Skryta miłość Wacława (syna Rejenta) i Klary (synowicy Cześnika).
  4. Rejent wysyła robotników do naprawy muru granicznego.
  5. Słudzy Cześnika wypędzają murarzy Rejenta.
Rozwój akcji
  1. Papkin wprowadza się do domu Cześnika Wacława jako jeńca po bójce o mur.
  2. Podstolina rości sobie prawo do Wacława. Łączyła ich bowiem kiedyś bliska zażyłość.
  3. Papkin prosi Klarę o rękę.
  4. Cześnik wyzywa Rejenta na pojedynek.
  5. Rejent wbrew woli syna zaręcza go z Podstoliną.
  6. Zawiadomiony o tym fakcie Raptusiewicz zmusza Wacława do ożenku z Klarą.
Finał
  1. Milczek przybywa do domu znienawidzonego Cześnika, ponieważ ten nie zjawił się na miejscu pojedynku i dowiaduje się o ożenku syna.
  2. Podstolina wyjawia prawdę o majątku, który w rzeczywistości należy do Klary.
  3. Rejent zadowolony z tak korzystnego obrotu sprawy podaje Cześnikowi rękę do zgody.

„Zemsta” jest utworem złożonym, niejednorodnym, stwarzającym możliwość różnorakich interpretacji i ocen.